Početak » Kriminologija » Globalni trendovi kriminala sa vozilima u svijetu

Globalni trendovi kriminala sa vozilima u svijetu

Start here

Od 1989. god. u većini evropskih zemalja je došlo do značajnog porasta kriminala uopšte, a posebno kriminala u vezi sa motornim vozila, što je rezultat političke i ekonomske situacije i velikih promjena. Zapadnoevropske zemlje su iskusile
velike ekonomske teškoće koje su dovele do porasta nezaposlenosti. Analize nadležnih institucija, policijska praksa ali i analize pokazale su da niti jedan oblik kriminala ne donosi tako visok profit kriminalcima uz tako mali rizik, kao što je krađa i trgovina ukradenim vozilima (npr. krađa 100 luksuznih vozila može obezbjediti neto profit od milion eura. Prema izvještajima francuskih osiguravajućih kompanija godišnja
šteta nanesena ovim krim. aktivnostima iznosi u Francuskoj je skoro 1. milijardu eura. Problem je uvećan činjenicom da kazne za ovu vrstu KD u većini zemalja ne prelaze 2 do 3 godine zatvora. Ovakvu situaciju iskoristili su dobro organizovani pojedinci i sve brojnije organizacije kriminalaca, koje uz upotrebu sofisticirane tehnologije i mreže međunarodnih kontakata kontrolišu tržište ukradenih vozila u ovom dijelu
Evrope. Falsifikovane i ukradene registarske tablice, krivotvoreni dokumenti za vozila lažni brojevi šasija, kojima se obezbjeđuje novi identitet vozila, koriste se
za nesmetan prolaz kroz policijske i carinske kontrole.
Analize su pokazale da se vozila ukradena u zapadnoevropskim zemljama, a posebno u Njemačkoj, Belgiji, Francuskoj i Italiji, prebacuju na tržišta u Istočnoj Evropi, a jedan dio na Afrički kontinent i Srednji Istok. Zbog svog geografskog položaja, glavne tranzitne zemlje su Njemačka, Švedska, Finska i Italija, a poslije rata je to postala i Crna Gora, Srbija, BiH, naročito zbog poroznosti granica.
Također se može primijetiti da se najčešće predmet krađe vozila njemačke proizvodnje (VW, MERCEDES, AUDI, BMW). Vozilo VW GOLF je najčešće kradeno vozilo (npr. prema analizama iz 1997. god. 89% ukradenih vozila potiče iz zapadne Evrope, a samo 8,9% iz zemalja istočne Evrope). Kao rezultat ovakvog stanja došlo je do potrebe za poboljšanjem saradnje u prevenciji i borbi protiv ove vrste kriminala na međunarodnom nivou.
Kradja vozila
Trgovina ukradenim vozilima na prostoru zapadnog balkana posljednjih godina bilježi tendenciju porasta i zauzima sve značajnije mjesto u ukupnoj skali kriminaliteta.
Pored značajnih obilježja ove vrste delikata, učestalije pojave krivičnih djela u vezi sa vozilima izazivaju sve veće angažiranje policije na njihovom suzbijanju i sprečavanju.
Zemlje zapadnog balkana u ovom pogledu nisu izuzetak. Ove zemlje okarakterizirala je i karakterizira trazicija. Tranzicija je proces o kojem se mnogo govorilo i na stručnoj i na javnoj sceni u Bosni i Hercegovini, Hrvatskoj, Crnoj Gori i Srbiji. Sama suština tranzicije nije se odmah shvatala kao što se danas razumije. Ex-jugoslavensko društvo je raspadom jednog sistema prešlo na sasvim novu promjenu. Tranzicija je izmedju ostalog označena kao promjena logike i ponašanja u jednom društvu, povratak izgubljene moći države i suštinu tranzicijskih događanja u Bosansko-hercegovačkom pa i u crnogorskom društvu determinisala je volja političkih elita. U ovakvom državnom medjusistemu, došlo je do značajnih promjena u oblasti kriminaliteta, pa i delikata u vezi s motornim vozilima.


Ostavite odgovor

Popunite detalje ispod ili pritisnite na ikonicu da biste se prijavili:

WordPress.com logo

Komentarišet koristeći svoj WordPress.com nalog. Odjavite se / Promeni )

Slika na Tviteru

Komentarišet koristeći svoj Twitter nalog. Odjavite se / Promeni )

Fejsbukova fotografija

Komentarišet koristeći svoj Facebook nalog. Odjavite se / Promeni )

Google+ photo

Komentarišet koristeći svoj Google+ nalog. Odjavite se / Promeni )

Povezivanje sa %s

%d bloggers like this: